Monday, March 21, 2011

mengeluh~

cuba ikhlas kalau buat sesuatu.. boleh?
so, xde la mengeluh..
sebab kalo mengeluh. terus kurang@ ilang pahala awak tu... betul.. saya x tipu...

mengeluh ni habit setan tao...

cth2 cerita mengeluh..

1) bila balik kg.. sume keje saya buat.. pastu dalam ati, tetiba terdetik.. isk, "asek aku je kene wat keje, yang len relax, duk goyang kaki, duk wat sepah".. tapi tangan masih lancar melakukan kerja2 rumah... so, agak2 saya dapat pahala ke x ek??.. Wallahualam...
Astagfirullah... sekarang, kalo terdetik lagi ayat2 seperti diatas dalam hati saya, cepat2 la saya berISTIGHFAR... sebab, saya xnak, saya x dapat pape utk masuk syurga nanti...

saya xnak, saya dapat penat je kat dunia, kat akhirat x dapat ape2.. kan ke rugi tu??

lagi satu.. saya selalu bercita2 nak jaga akhlak saya.. supaya ibadat2 saya x rugi...

tau x betapa akhlak itu penting ?? penting untuk semua yang mengaku ISLAM itu, menjaga akhlak nye.. sebab, Rasulullah dulu, sebab AKHLAK beliau yg MULIA , ramai yang memeluk ISLAM... waktu tu la.. tapi sekarang???.. lain pulak jadinye.. kdg2 orang yg bukan ISLAM lebih menjaga akhlak mereka dari kita.. ( saya mengingatkan dr sy jugak)..

lagi satu.. pasal MENGUMPAT.. tau x kawan2 yg mengumpat tu membawa padah???kebiasaan yang membawa padah... saya tau, saya pon kadang2 rasa x mengumpat, tp sebenarnye mengumpat..
pengalaman mengajar saya, orang yg suke mengumpat ni... memang padahnye besar, sebab boleh pecah belah kan masyarakat.. paling hampir adalah keluarga dan rakan2.. dulu rasa seronok kalo bercerita pasal orang lain ( sy pun manusia biasa, bisa melakukan kesilapan, tapi pintu TAUBAT sentiasa dibuka, so, saya pun dalam usaha mengjar diri sndiri) .. tapi, bila tgk keadaan orang yg mulutnye lebih dasat bawa cerita pasal orang lain, kawan rapat yg dulunya tido sekatil, makan sepinggan, minum secawan, sharing segala2 nya lah... pun boleh berpecah, hanya sebab mulut orang lain.. yg xtau asal usulnye... tapi.. kita belajar kan dari kesilapan diri sendiri dan orang sekeliling.. so, NEVER REPEAT UR MISTAKE... sebab, pintu TAUBAT mmg sentiasa terbuka, tapi ajal kita ? xtau bila kan... kang x memasal da sedap duk mengumpat, mati tercekik ... trus masuk NERAKA.. NAuzubillah... (sy ingatkan dr sy jugak)..


So.. jom kawan2... kita berusaha mengubah Akhlaq kita.. dan jauh dari sifat mazmumah...

kat bawah ni ada DOA BERLINDUNG DARIPADA SIFAT MAZMUMAH.. tapi saya masukkan terjemahannye..
petikan dari majalh SOLUSI (isu no28, pg 28-29)

" Ya Allah ya Tuhanku, sesungguya aku berlindung diri dengan-MU daripada kelemahan, kemalasan, sikap pengecutan kekikiran, kerungsingan serta seksa azab kubur. Ya Allah ya Tuhanku, selubungilah jiwaku dari ketakwaan dan sucikanlah ia, sesungguhnya Engkaulau sebaik-baik yang dapat meyucikankannya kerana Engkaulah pentadbir dan penguasaaanya. Ya Allah, ya Tuhanku, sesunggguhnya aku berlindung diri dengan-MU daripada ilmu yang tidak berguna, daripada hati yang tiada khusyuk, daripada jiwa yang tiada kenal kenyang, dan daripada doa yang tidak akan diterima-NYa "( Riwayat Muslim no 7081)

insyaAllah.. sama2lah kita amalkan.. dan berusaha utk mengubah diri kita ..

=)

sayang semua... (^^)

No comments:

Post a Comment