Wednesday, April 20, 2011

makhluk asing yang kita makan

ni lagi satu sy nak share, emel dari miss elly.. hee

menarik gak tgk makhluk asing ni.. tapi agak geli la jugak..
so, sgt la saya x faham, jika ada dikalangan housmmate or kwn2 yg sgt la pengotor.. .. apa la agknye dalam perut mereka kan.. erk.

ok, take a look : nice aliens in our tummy, without we realize.. hohhoho



Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. Kalau anda tidak berasa gerun, anda bukan manusia normal :p
(so, silalah rajin2 ganti cadar tempat tidur tu ye,sape yg ada anak kecik , lagi kesian kat anak tu kalo mak bapak x geli tgk alien diatas).



Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali
( sebab tu, salah satu hikmah sy takut kucing, ada alien ngeri kat kucing tao x!)



Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas.
( Tetiba rasa xnak makan roti dah.. hahaha)



Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan?
( macam ayam pon ada sekali pandang, btw,sbb tu sy x suke lalat berkeliaran, dan jgn la makan makanan yg awk da nmpk ada lalat, perghhhhhh )


tengok benda2 ni, barulah saya sedar, satu lagi hikmah , kenapa Allah suruh umah islam ni jaga kebersihan.. sebab , mengelakkan alien2 ngeri ni masuk dalam perut kita, dan sememangnya adalah penyumbang besar penyakit kepada diri kita.. betul x?..
mesti korang yg baca, terus jadi pembersih lepas ni.. yg penting sebelum makan apa2 makanan, tolong basuh tangan anda ok.. insyAllah..probability utk menghidap penyakit2 wabak2 ni kurang.

And lagi satu, agak2 kalo ley teropong apa dalam perut kita, lagi ngerii.. wuaaaarghhhhhhhhhhhh~

No comments:

Post a Comment