Sunday, June 12, 2011

SABAR

ok, ni isu dalam solusi isu no 31.. the Highlight is about " SABAR ITU INDAH".. betul x? who's believe that? of coz, all Muslimin and Muslimah must believe it, even it's not in the pillars of Iman, but one of the pillar of Iman is believe in Qdar n Qdar...iaitu apa yg berlaku, baik ke buruk ke pada diri kita, datangnya dari Allah.. sebagai ujian sejauh mana kita sabar dalam mengharungi dugaan dalam hidup di dunia, tapi sasaran utama pada Akhirat...

Walau pun terus terang saya merasai yang isu Solusi kali ini bnyk berbaur dan berunsur politik, tapi jika saya abaikan sudut itu, dan pandang setiap tulisan dan pandagan dlm solusi dari sudut yg berbeza, bnyk sy akan belajar dan sedar betapa pentingnya sabar dalam mengahrungi kehidupan sebagai seorang khalifah dibumi Allah SWT..

byk isu penting tentang sabar yg boleh dikongsi bersama rakan2 pembaca sekalian ( emmm mcm ramai je yg membaca blog sy nih).. hee.. tapi xpelah, as long as saya rasa this is something nice to share with, so i should bring the issue here.. so, friends, just buy this mag if u interested to learn more about how to practice the Islamic way of life in this new and challenging era.. cwahhhh~.

ok, i share a bit :

MUSUH SABAR

1) Tergesa-gesa : Allah berfirman yang bermaksud " Manusia telah dijadikan (bertabiat) tergesa-gesa" ( Surah al-Anbiya'21:7) sekiranya apa yg dihajati lmbt ditunaukan , maka lesaplah kesabaran... itulah tabiat semula jadi masia, mahu memetik buah sebelum buah itu masak, tnpa bersungguh2 menanam,menyiram dan membaja buah itu.. bila hasil nya baik, pasti gembira akan menyusul, bila hasil nya buruk, pasti terdetik rasa menyalahi persekitaran, seperti serangga yang menebuk lubang pada buah, dan manusia yang menggunakan racun berlebihan..

2) putus asa : Surah Yusuf 12 :87 , bermaksud , janganlah kamu beputus asa pada Rahmat Allah, sesungguhnya berputus asa daripada rahmat Allah termasuk golongan kafir..
p/s : never give up if u know that Allah always there to help u...

3) Marah : Islam x pernah suruh umatnya marah2. tetapi bila Islam dihina, patutla umat Islam berasa marah, tapi manusia zaman skrg, selalu marah tak kena tempat, asalkan kepentingan diri terjaga, perasaan org lain mula diabaikan, asalkan hati berasa puas.
p/s: lelaki yang pemarah adalah lelaki paling lemah didunia ini

so, kawan2 jom kita mula tanamkan sifat SABAR dalam diri kita k
insyAllah.. tenang dan senang je hati kita walau apa pun dugaan yg Allah beri..


dan saya selalu mengingatkan hati sendiri yg amatlah susa nak bersabar, terutamnya sabar dalam melakukan maksiat...ermm... ampunkan hamba MU yang lemah ini ya Allah..

No comments:

Post a Comment