Wednesday, March 9, 2011

Hanya Allah Tahu apa yang terbaik untuk kita

Setuju x?

Di petik dari Genta-Rasa

Sebagai hamba Allah, renungilah maksud firman Allah dalam surah Al Baqarah, ” Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui.”



Saya suka baca blog Ustaz Pahrol ni.. sebelum2 ni banyak lagi entri kalo boleh saya nak share. tapi dulu saya malas tulis blog, sekarang ntah angin ape, lagi tengah busy dengan kerja final sem, lagi semangat nak menaip blog.. huu..
OK back to the main point..

Mengikut apa yang ditulis ustaz dalam entri dia kali ni, dia membincangkan tentang kerenah manusia zaman sekarang, yang rasa gagl bercinta means, gagal dalam kehidupan. huuu..

Alhamdulillah.. saya berjaya menghadapi segala kegagalan dalam percintaan saya sebelum2 ini..hee
( sejak saya kenal apa itu ""secret admire" -- sejak itu lah saya merasai perasaan malu2.. perasan.. dan etc.. hehe)
yang pastinya, setiap pengalaman saya berkenalan dgn insan bernama lelaki - pasti ada pengajaran yang berlainan yang saya akan dapat..
sebab, semua orang berlainan perangai, sifat , akal, fikiran .. memang la nature lelaki itu sma, tetapi cara lelaki itu mengwal diri sama kan?.. dan saya sedar, bila lelaki mula katakan suka pada saya, saya akan tarik diri, tapi bila lelaki da "blah" dari hidup saya, baru la saya nak rasa sunyi la, rindu2 an la.. huuu.. actually, itu bukan perasaan rindu, tapi perasaan ego, ( kenapalah lelaki tu x cari aku, aik, baru reject skali da x cari??) . huuu...
.. dan setelah saya berumur 25 thn...

im realize what the criteria of my "future Charming Husband " are : ( rasa nak ckp omputeh tetiba) :
1) Bila masuk waktu solat, dia mesti ajak saya solat dulu, dan berhenti buat urusan lain
2) Bila saya perlukan dia, dia selalu ada tanpa saya beritahu pun
3) Bila saya rasa nak makan "Sneakers" , dia mesti da siap belikan utk saya
4) bila saya tengah sedih, dia mesti tau sebabnya
5) bila saya xde mood, dia pun xde mood ( erk,ni e elok kot) hee
6) bila saya bercakap, dia suka dengar
7) bila saya masak, walaupun tawar, masin ,manis, tapi dia tetap cakap - SEDAP
8) bila saya buat salah, dan buat muka kesian, dia mesti x marah saya, tp bagi ADVICE
9) dan bila dia bg ADVICE, saya suka dengar, dan RESPECT dia

10)bila mata saya pandang dia, saya rasa bahagia, dan semua masalah saya selesai
11) bila saya tengok cte cinta2 mesti saya teringat dia
12) bila saya memebebel, dia akan dengar dengan SABAR
13) bila dia marah orang lain, dia x pernah lepaskan pada saya
14) dia PENYABAR dengan kerenah saya yang ganas, dan kadang2 terlepas laku
15) dia tau apa kelemahan saya dan sedia terima setiap kekurangan saya
16) dia selalu cuba yang terbaik dalam apa yang dia lakukan
17) dia lebih pemalu dari saya ( sebab saya kurang malu) .. (oppss)
18) Dia sentiasa melindugi saya
19) dia suka tolong orang
20) Dia sabar dengan Dugaan ALLAH SWT berikan pada dia, dan hadapi dengan tenang, dan sentiasa berusaha untuk mengubah menjadi lebih baik

Dan .. dia adalah seorang lelaki yang saya sentiasa doa , Allah Swt kurniakan untuk saya... sebagai seorang SUAMI dan ABAH yang Soleh ... yang bakal menjadi pendidik pada saya dan anak2 kami.. Amin..

Cehwahhhhhhhhhhhhhhhhh --- yan, panjang nye berangan..--- well , we pray for the best, but only ALLAH knows what the best for us...

Just use the chance that Allah give to you wisely..
Appreciate every moment in your life
Learn and learn from the failure...
Tawakal dan Niat... hanya pada Allah Swt...

No comments:

Post a Comment