Thursday, January 10, 2013

kurang membaca kurang kemahiran menulis

tajuk diatas adalah merujuk kepada diri ak sendiri..

rasanya, if u guys ada baca entry2 saya sebelum ni, terlalu banyak typo..

huikkh. sorry.. hahah.. even malay ke english, dua2 keje ak typo jek..

dulu, kalau zaman belaja kat universiti, dalam hostel dengan "geng boat pisang"( nama geng saya until now, ada sejarah disebalik nama ni, nanti cerita kat entry lain)
kalau bersembang dalam bilik, mesti ada yang tersalah perkataan.. teruatamanya saya lah..

saya memang juara cakap terbalik balik ayat.. abis bahasa melayu kita dirosakkan oleh orang macam saya, mana tak nya, otak saya ni berfikir sangat laju, dan menyebabkan perkataan yang keluar dari mulut saya pon cepat sangat..

dan apa yang saya perasan , kenapa perkara ni berlaku, salah satu sebabnya adalah, bila otak kita berfikir tentang sesuatu yang lain, tapi dalam masa yang sama, kita sedang melakukan perbuatan atau kerja-kerja yang lain..

ni dah satu kes.. sekarang, dah abes belaja, masing2 dah kerja.. dan zaman teknologi ni, hp sume yang smart2 belaka.. dah buat group pulak dalam wassap..

yang bestnye.. typo dalam wassap.. hahaha.. baik yang pakai touch screen or pakai screen timbul2 cth: BB.. sume keje typo..

dan yg paling best,, ak jugak yang paling bnyak typo.. ok sekian..

kembali ke tajuk asal.. .

bila sekarang ada masa nak menulis blog, sebab terasa diri ini, bila berhadapan dengan orang disekeliling, seharian kita berhadapan dengan orang yg berlainan..

yelah, kalau pergi mydin, jumpa cashier lain2.. pergi klinik jumpa doc pun lain2..

yang sama kawan2 ofis dan housemate jek..

so, bila bercakap, perkara dan perkataan yang sama..

smpai lah , saya masuk kerja baru ni..

agak mencabar dalam penggunaan English...

especially my CONVERSATION SKILL..

kalo WRITING SKILL, sempat lagi nak tengaok synonym dalam words.. ( just right click------> synonym) .. so dapat la variety of wordings used in the paper..

tapi kalau berbual.. ko ingat ada masa ak nak FIKIR perkataan yang sesuai??

memang hampeh.. last2 colleagues cakap eng, ak balas rojak.. tu paling koman la..

at least ak lebih yakin penggunaan ayat ak..

sebab, kalau nak ckp bahasa melayu semua, ada sesetngah term ko tak ingat plak malay nye, dah biasa guna perkataan english..

nak bagi contoh sekarang xde idea.. hahaha


kesimpulannya disini, bahasa aku memang teruk.. baik melayu or english.. ok dah rojak lagi, semuanya disebabkan tabiat kurang membaca dah sejak bekerja ni..

dulu masa belajar, wajib baca text book , articles, journals bagai..
paper jaoh sekali.. skrang dah keje, paper semua jenis ada kat ofis ak ni, tp malas nye nak baca mak aihhhh !... hahah

baca blog korang je yg best..

kadang-kadang ak kagum dgn blogger tegar macam dena bahrin

fatin liyana

diarong ni confirm la muda dari aku, tapi bahasa dalam blog mereka, cukup tersusun.. patut la follower pun suka baca .. tak penin.. mcm blog aku, kesian.. follower 10 pon tak sampai.. hahahhhaa

ok baiii

No comments:

Post a Comment