Thursday, January 3, 2013

pandai tapi ada gak bodohnya

macam agak kasar la jugak tajuk saya kan kali ni.

hee..

btw, ada cerita yg agak x sedap didengar la.. untuk tahun baru ni

Allah Swt telah beri saya dugaan dgn diberi penyakit.. kat iaitu lebih dikenali sebagai NECK PAIN.. itu pakar yang bagi nama ok..

so, i called it neck pain.. btw, setelah seminggu sakit dibahagian tengkuk ke bahu ni x reda, barulah tergerak hati nak berjumpa dengan doc.. yela, Islam pon mmg suruh kita berusaha kan.. tak cukup dgn tawakal dan doa, mintak kat Allah swt baikkan penyakit..kenala usaha

so, salah satu usaha saya adalah pergi ke hospital yang tak perlu bayar, dan dkt dgn pejabat saya.. after kerja .. saya bergerak ke hospital tu.. pada 31.12.2012.. ok.. AKHIR TAHUN ok..

al maklumlah, after working hours, so, doc on call hanya seorang..

even though pesakit tak ramai, saya tunggu turn dekat sejam juga... itu tak apa, sebab mmg sapa suruh cari penyakit pergi outpatient kat hospital, so tunggu la lama.. ( disebabkan just bawak GL, so that tak payah dahulukan cash sendri, cos gaji lama lagi).

ok, ni baru nak masuk cerita penting disini , alkisahnya bermula bila saya melangkah masuk ke consultation room . dan kelihatan seorang doktor lelaki, lingkungan usia 40-an..

first soalan doctor tu: ok F****N ,awak sakit apa?
saya : tengkuk doctor.
doctor : ok.. dah lama ni , dalam rekod dekat 6 hari , kenapa baru nak dtg ? (sblm jpa doc, kena check berat, and nurse da tnye siap2 sakit apa, so, assume doc ni dah baca apa yg nurse tulis)

saya : sebab saya ingatkn sakit biasa je doc.

Doc : ok, sekarang boleh tak awk bukak tu ( sambil mata menghala ke aku)

saya : bukak apa doc ? ( time ni ak dah pk n usha pelik jek doc ni).. ( maybe nak suh bukak tudung kot). then ak sambung, tudung ke doc? kenapa kena bukak tdung ek? ( yelaa ak tnya cos, as muslimah, aurat kotttt.. even dgn doc lelaki.. malu la kan.. so, i should ask la..

dan agknya soalan ak agak menyakitkan hati doc ni, tetiba doc tu jawab :

yelah, saya nak check awk, kalau awk tak bukak mcm mana sy nak check?

ok find... so ak jwb :

so, saya pakai skarf takpe kan doc..

Doctor : yela.. boleh.. nanti awk nak x-ray awk kena tanggal jugak..

( epppp doc ni, ak dah bertambah-tambah pelik.. dah kenapa nak emo, xray lain la kan.. ak sorang je dlm tu)... emmm

then ak pendekkan cerita....

lepas check , ak pergi X-ray, xyah salin baju pun, sbb nak x-ray leher ak jek,, just tanggalkan rantai n anting-anting shaye..=0..

then ak patah balik ke consultation room ...

then doc panggil, bersama X-ray ak kelihatan di sebelah board dia..

dia tunjuk la psl tulang ak.. slip disk maybe ada prob.. so, dia akan refer ak pada pakar ortopedik.. ok.. ak lega, cause nothing serious.. Alhamdulillah..


then tetiba doc tu ckp, nanti awk pakai ( neck release) itu adalah sejenis yg orang sakit leher akn pakai..

dan dia cakap, kalau awk pakai tu awk xboleh pakai tudung mcm ni .. ( time ni ak pakai bawal yg ak pin ke bawah, sbb malas nak pin selimpang2 dah)..

dalam hati ak, ( asal x bole plak.. ish doc ni)

dia smbung lagi.. awk ni.. kenapa malu sangat?? orang zaman sekarang ni, tak ada dah malu-malu.. semua terkangkang terbukak sana sini..

epppppp time ni ak double boil geram.. tapi ak sabar.. sbb ak tahu orang macam ni, jgn dilayan.. apa yg dia rasa betul.. tu la betul.. sebab dia kan belajar tinggi..

doctor katanya... hemmmmmmmmmmmmmmmmmmm....

beristigfar ak dalam hati...

nak je aku jawb.. mestilah malu doc.. ni kan bab aurat...

agknye dia tau ape dlm hati ak..

dia smbung lagi :

yang penting niat...

bukan apa pon.. hmmmmmmmmmmmmmma

( yelah doc).. ak diam gak..

smpai dia pakaikan ak tengkuk punya support tu...

ak diam jek.. lps pakai tu.. ak sarung je tudung ak..

takde masalah pon ok...

sblm tu ak tnya la, boleh ke saya bukak balik? nanti sy nak solat n drive balik..

dia jwab : ehh pakai je la.. takde masalh pon kalo nak solat..

( dengan muka dan nada yg garang)..

ok fineeeeeeeeeee..

ak dah mlas nak layan dah doc ni..

ak ckp terima kasih .. n blah..

dan ..

inilah point nye....

zaman sekarang ni.. doctor yang pndai belajar tinggi-tinggi.. yang bertanggjawb menyelamatkan nyawa manusia .. khalifah ALLAH swt ...

boleh plak mempersoalkan ... kenapa aku perlu malu utk bukak tudung ???? dengan maksdu lain nya, ak tunjuk aurat aku... !!! ok!!

ya Allah.. ak memohon perlindungan dari- MU..

yang MAHA mengetahui dan berkuasa...

pasti ada hikmah disebalik kejadian mu ya Allah..

btw, pasal tengkuk aku.. rabu tu pergi jumpa pakar.. and i need to do a FISIOTHERAPHY..



waaaaaaaaaaddaaaaa ....... heheh


doc pakar ckp, my case is more on older people.. very rare la, umur macam ak ni kena sakit2 tulang.. hahha

maybe keturunan.. dan.. apa pun, Alhamdulillah sebab Allah beri saya penyakit ni.. di tahun baru.. 2013

semoga doa-dosa lampau diampunkan...

=)

cantik apa kalau menutup aurat kan.. mcam kat bawah ni.. ada kepak lagi.. heee




No comments:

Post a Comment